Scenario’s gebruikers

Scenario’s gebruikers

Scenario 0-8 jaar

Hoe lopen ze er langs
  • Ze lopen er samen met hun ouders langs als ze naar binnen komen.
  • Dit kan ook met opa of oma zijn.
  • Ouders zelf zitten aan een tafeltje en het kind mag zelf rond lopen.
  • Kinderen die op het pleintje spelen die geld hebben gekregen om zelf wat lekkers te kopen.
Mogelijke handelingen
  • Alles aanraken
  • Afwachten – wat is dit – mag je dit aanraken
  • Observeren – wat doen andere
  • Meedoen met andere
  • Kijken wat je ziet
  • Negeren
  • Ouders erbij halen
Wat willen ze?
  • Eten halen
  • Spelen
  • Actief zijn
  • Praten
  • Aandacht
  • Met ouders mee
  • Weten wat het doet
  • Hoe werkt het
  • Weten of alle knoppen iets anders doen
Persona
Verhaal
  • Alles aanraken
  • Ouders erbij halen

Nadat Laura samen met haar moeder boodschappen is wezen doen gaan ze nu gezellig naar Verhage om hier nog even wat te drinken. Ze mag van mamma kiezen of ze een sapje wil of een milkshake, natuurlijk kiest ze een milkshake! De meneer die hem voor haar klaarmaakt vraagt welke smaak ze wil, ‘roze!’, en vraagt haar wat ze leuk vind om te doen. Ze verteld dat ze het leuk vind om te spelen, en hij wijst haar op de installatie.

Van haar moeder mag ze kijken, dus ze loopt ernaartoe, en blijft een beetje afwachtend staan. Gelukkig staan er andere kinderen, deze raken het aan en er gebeurd van alles, ze vragen haar mee te doen.

Als ze een beetje snapt hoe het werkt gaat ze haar moeder vol trots halen, deze loopt met haar mee en vertelt haar waar de locaties zijn.

En maakt een foto van haar als ze aan het spelen is.

Scenario 12-16 jaar

Hoe lopen ze er langs
  • Ze lopen er langs met vrienden
  • Lopen via de andere deur
  • Lopen er als groep langs
  • Lopen er alleen langs
  • Elkaar uitdagen
  • Zijn met ouders mee
  • Komen even snel iets ophalen
  • Zijn meer op mobiel gericht dan op omgeving
Mogelijke handelingen
  • Elkaar uitdagen
  • Foto maken
  • Actief interacteren
  • Negeren
  • Wat zie ik?
  • Wat kan ik er mee?
Wat willen ze?
  • Sociaal zijn
  • Lol hebben
  • Snel eten
  • Elkaar opjutten
  • Indruk maken
  • Ervaringen delen
  • Afzonderen, geen regels

Persona
Verhaal

Mo heeft met een groepje vrienden afgesproken om na school naar Verhage te gaan. Na de les zien ze elkaar en samen fietsen ze richting de Peppelweg. Onderweg hebben ze het over vanalles en nog wat, maar ook wat ze willen eten. Maarten heeft het over een heel menu maar Eliza heeft het over hamburgers. Waar ze het wel allemaal over eens zijn is dat ze beneden op hun vaste plaats willen gaan zitten, in de middag hebben ze dan de hele hoek voor zichzelf.

Als ze bij Verhage aankomen zetten ze hun fietsen neer en lopen naar binnen. Druk in gesprek met elkaar lopen ze naar de medewerker om te bestellen. Op hun weg hierheen ziet Mo een tekening en hij vraagt zich af wat het is. Maar omdat de anderen het niet hebben gezien loopt hij mee.

Terwijl ze aan het bestellen zijn daagt hij Tristan uit om te zien wat het is, die de uitdaging graag aanneemt. Tristan loopt ernaartoe en raakt het aan, vervolgens staat hij te kijken en raakt een ander vlak aan. Hij roept Mo en de andere om mee te kijken, grappend kijken ze wat het doet.

Eliza ziet een deel van de straat waar ze woont en wil een foto maken om te sturen via Snapchat. Ze stuurt deze naar een paar vriendinnen en kijkt nog even mee.

Daarna lopen ze naar beneden om samen te eten.

Scenario 30-40 jaar

Hoe lopen ze er langs
  • Uit interesse omdat ze iets zien staan
  • Doordat het op de looproute staat
  • Met kinderen
  • Met vrienden/vriendinnen
  • Met doel, eten afhalen
Mogelijke handelingen
  • Benieuwd, wat is dit
  • Kinderen aanmoedigen
  • Negeren
  • Voor kinderen hogere elementen activeren
  • Afwachtend, wat mag je ermee
  • Observeren
  • Herkenning
  • Foto (met kind)
  • Over praten
Wat willen ze?
  • Leuke middag/avond
  • Kinderen leuke ervaring geven
  • Goed eten
  • Even uit zijn
  • Makkelijke middag/avond
  • Kinderen even ‘los’ laten
Persona
Verhaal

Eerder in de week had ze op het schoolplein gehoord dat Verhage iets in de zaak had staan waar kinderen mee kunnen spelen en hen wat verteld over de buurt. De kinderen van een vriendin hadden er veel plezier mee, dus zelf besloot Else ook met de kinderen een middagje uit te gaan.

Wanneer ze de kinderen ophaalt zijn ze vrolijk, vanmorgen vroegen ze nog of ze deze middag een frietje mochten hebben. Samen lopen ze vanaf school naar de Peppelweg, de kinderen hebben de grootste verhalen over school.

Wanneer ze binnenlopen spreekt Else af dat ze eerst bestellen en dat ze daarna mogen spelen. Beide kinderen willen graag een frietje en Else besteld een tosti met een kop thee. Als ze besteld heeft loopt ze met de kinderen naar de muur en vertelt dat ze de tekening mogen aanraken. Haar jongste is nieuwsgierig en heeft weinig aanmoediging nodig. Als ze het aanraakt reageert de tekening met een grappige animatie, Ze moet lachen en kijkt haar moeder aan. Else helpt haar door een hoger deel van de tekening aan te raken en haar dochter kijkt vol verwondering. Wanneer ook de oudste doorheeft wat de muur doet helpt hij zijn zusje en gaat ze zelf aan een tafeltje zitten in de buurt.

Een poosje blijven de kinderen spelen en hun frietjes eten, daarna is het tijd om naar huis te gaan. Onderweg praten ze nog even door over de animaties die de kinderen hebben gezien op de muur.

Scenario 40-50 jaar

Hoe lopen ze er langs
  • Met collega’s
  • Met kinderen
  • Met vrienden
  • Met doel, eten halen
  • Met interesse
Mogelijke handelingen
  • Benieuwd, wat is het
  • Herkenning
  • Negeren
  • Afwachtend, wat mag je ermee
  • Observeren
  • Herkenning
  • Inspiratie opdoen
  • Over praten
  • Delen
Wat willen ze?
  • Lunch of avondeten
  • Goed eten
  • Gezelligheid
  • Sociaal
  • Rustig werken/vergaderen
  • Bij praten
Persona
Verhaal
  • Met collega’s
  • Benieuwd, wat is het
  • Herkenning
  • Over praten

Verhage is vaste prik op donderdag voor Henk en zijn collega’s. Het is een soort traditie geworden om met zijn 5 collega’s naar de Peppelweg te lopen in de pauze en hier samen iets te eten. Verhage is op nog geen 10 minuten afstand dus ze zijn er voordat ze het weten.

Onderweg hebben ze het over vanalles, van werk, kinderen tot hoe het met de rest van de familie gaat.

Als ze Verhage binnenlopen worden ze begroet door de medewerker die hen herkent. Ze zien direct dat er iets is veranderd en lopen naar de installatie, nieuwsgierig als ze zijn raken ze het aan en de animatie start. Ze zien direct dat het over hun buurt gaat, en gaan op zoek naar de meest herkenbare delen van Schiebroek.

Even later lopen ze door om iets te bestellen, met de medewerker hebben ze het over de installatie en dat ze zoveel herkenbare beelden zagen. Tijdens het eten hebben ze het erover en daarna is het tijd om terug te lopen. Ze lopen langs een locatie die te zien was op de installatie en gaan weer aan het werk.

Thuisgekomen vertelt Henk over de installatie aan zijn kinderen en vrouw. En zegt dat ze er echt eens langs moeten gaan.

Scenario 50-60 jaar

Hoe lopen ze er langs
  • Met collega’s
  • Met kinderen
  • Met vrienden
  • Met familie
  • Met kleinkinderen
Mogelijke handelingen
  • Nieuwsgierig
  • Herkenning
  • Tonen aan kleinkinderen
  • Uitleggen aan kinderen/ kleinkinderen
  • Over praten
  • Foto kinderen/kleinkinderen maken
Wat willen ze?
  • Contacten
  • Kennissen spreken
  • Er even uit zijn
  • Lunchen
  • Gezellig met familie
  • Bijpraten
  • Goed eten
  • In de buurt zijn
Persona
Verhaal

Mark is dol op zijn familie en is het liefste de hele dag bij zijn kleinkinderen. Vandaag mag hij weer een dagje met ze op pad, hij besluit de speeltuinen in de buurt af te gaan omdat het zulk mooi weer is. Hij is zelf opgegroeid in de wijk en kent deze dus helemaal, zijn kleinkinderen kunnen dan ook altijd rekenen op de verhalen van opa.

Terwijl de kinderen aan het spelen zijn helpt Mark ze of staat toe te kijken hoeveel plezier ze hebben. Wat ze nog niet weten is dat hij ze mee neemt naar Verhage, een begrip in Schiebroek. Ze zijn dan ook heel enthousiast wanneer hij het noemt.

Het liefst rennen ze voor hem uit maar Mark zorgt ervoor dat ze in zijn buurt blijven, het is immers een drukke straat. Als ze bijna bij Verhage zijn zegt hij dat ze alvast naar Verhage mogen lopen, rustig loopt hij achter ze aan.

Als hij binnenkomt ziet hij de kinderen bij een muur met illustratie staan, ze staan er verwonderd naar te kijken en raken het aan. Hij loopt naar ze toe om te kijken wat ze aan het doen zijn en ziet zijn oude straat. Hij vraagt de kinderen of ze het herkennen en vertelt daarna dat hij daar heeft gewoond.

Hij gaat eten bestellen en praat met de medewerker over dat hij het leuk vind om de kinderen meer te leren over de geschiedenis van Schiebroek. Als hij klaar is staan de kinderen nog altijd te spelen, hij bedenkt zich ineens dat hij zijn dochter nog een update moet geven en maakt een foto van de kinderen bij de installatie.

Aan het einde van de dag brengt hij de kinderen naar huis en praat hij met zijn dochter over de installatie bij Verhage. Ze wil er nu ook wel een keer langs.

Scenario 65+

Hoe lopen ze er langs
  • Met collega’s
  • Met kinderen
  • Met vrienden
  • Met familie
  • Alleen
  • Kleinkinderen
  • Buren
Mogelijke handelingen
  • Nieuwsgierigheid
  • Afwachtend
  • Over praten
  • Uitleggen aan kinderen/kleinkinderen
  • Herkenning
  • Foto
  • Praten met Daniël en Mirjam
Wat willen ze?
  • Sociale contacten
  • Uitje
  • herkenning/erkenning
  • lunchen/ koffie/ijsje/ ed.
  • Bijpraten
  • Gezellig met familie
  • Goed eten\
  • In de buurt zijn
Persona
Verhaal

Dianne zit graag een kopje thee te drinken bij Verhage, ze zit in de zomer graag buiten maar nu het kouder is komt ze gezellig binnen zitten. Meestal gaat ze stilletjes ergens zitten, maar omdat het personeel haar kent weten ze al wat ze kunnen inschenken. Ze maakt graag een praatje met zowel de medewerkers als de andere bezoekers. Vooral kinderen vind ze gezellig, ze hoort hen graag praten over de dingen die hen bezighouden.

Vandaag nodigt een van de kinderen haar uit om mee te kijken, rustig loopt ze mee. Ze staan voor een muur en het kind laat haar zien hoe het werkt. Ze ziet beelden die ze direct herkent, de straat waar ze vroeger langskwam op weg naar haar werk. Ze verwondert zich over de technologie en hoe makkelijk kinderen hiermee om gaan.

Dan wordt het kind geroepen, tijd om met mamma naar huis te gaan. Zelf gaat Dianne weer terug naar haar kopje thee. Daniel komt binnen en ziet haar zitten, hij komt even een praatje maken. Ze praten over de nieuwe installatie en Dianne verteld dat het zo leuk is dat ze veel herkent.