Brainstorm
Voorafgaande aan de brainstorm hebben we de ontwerpvraag genoteerd op het bord; ‘Hoe brengen we het gevoel van hart voor de buurt’ over op online?’. Vervolgens hebben we een paar richtlijnen gebruikt om te bepalen welke richting de concepten op moesten gaan, deze waren als volgt;
- Het is een trigger
- Het maakt een brug tussen online en offline
- Maakt een link naar Social media mogelijk
Ook noteerden we een aantal andere vragen;
- Hoe zorg je ervoor dat het posten makkelijker wordt?
- Hoe zorg je dat de ‘oplossing’ interessant blijft, ook wanneer je vaker bij Verhage komt?
- Is het zowel overdag als in de avond interessant?
Eerste brainstorms op whiteboard
Vervolgens hebben we een inspiratielijstje gevormd voor de trigger die we zoeken, op basis hiervan konden we vervolgens brainstormen.
Het lijstje voor de trigger is als volgt;
- Korting
- Uitdaging
- Schrikeffect
- Knop
- Fysieke objecten -> auto, scooter
- Interactieve installatie
- Lampen, ledjes
- Personaliseren
- Een like in ruil voor …
- De lucht in
- Foto
- Pop-up
En de boodschap die we probeerden te hanteren was; Think GREAT, AMAZING, WOW.
Het einddoel dat we eerder in dit project hadden; interactie op facebook en instagram hebben we op het bord genoteerd. Maar deze klopte niet naar al het onderzoek, deze hebben we voor nu dus even losgelaten.
De volgende stap bestond uit het noteren van de concepten die we individueel al hadden verzonnen en deze aan elkaar toe te lichten. Zodra we dit hadden gedaan zijn we gezamenlijk de brainstorm begonnen, dit deden we door een kernwoord of titel te verzinnen met een kleine beschrijving van het idee. En eventueel toelichting te geven wanneer dit nodig was. De inspiratie kregen we van kunstwerken, installaties en onderzoeken die we online tegen kwamen. Deze zijn onderaan deze post bijgevoegd.
De brainstorms hielden we in sprints van een halfuur met een kwartier pauze, op deze manier was het eenvoudig om focus te houden en te blijven werken. Uiteraard konden we wel merken dat dit aan het begin van de dag makkelijker ging dan aan het einde.
Concepten
Na het brainstormen hebben we besloten de volgende dagen door te gaan met het uitwerken van de mini concepten op het whiteboard. Dit deden we aan de hand van een template waarop een titel, schets en beschrijving stonden. Vooraf is ook bepaald dat wanneer een mini concept uit zou komen op meerdere concepten dit op 2 manieren kon worden uitgewerkt.
1 – Als het een concreet concept is dan komt er een nummer achter de titel van het concept.
2 – Als het geen uitgewerkte concepten zijn dan worden de mini concepten op 1 template gezet.
Onderstaand zijn alle uitgewerkte concepten.
Verhage aanlegpuzzel
Bordspel
Burger
Deur
Foto burger
Fotomuur
Game hall
Hart van de buurt
Led wall
Maak je eigen burger
Opladen bij Verhage
Plaats interactie
Pop-up foodtruck
Social media menu
Tijdens het wachten
Speurtocht
Van Verhage, voor …
Vote for your flavour
VR – Film
Weer bericht
Yellow brick road
Inspiratie
Museum of pizza
Van Abben museum
Flitskast
Online