Peppie probe
Opzet probe
Doel/ Hoofdvraag
Welke verhalen spelen er binnen de wijk Schiebroek?
Deelvragen
- Willen mensen hun verhalen delen?
- Werkt het om mensen offline aan te spreken voor een online doel?
- Trekt deze vorm de aandacht van voorbijgangers?
Plan van aanpak
Voor deze test worden vermist posters opgehangen voor een vermiste knuffel, hier wordt toegelicht dat hij op avontuur is. Maar ook dat hij terug gelokt kan worden door middel van verhalen.
Vervolgens wordt getoond waar mensen dit kunnen delen, door gebruik te maken van de # of het email adres dat gedeeld word.
De posters zullen worden opgehangen op locaties waar veel mensen langskomen. Om te zien of de probe effect heeft zullen wij beide een locatie kiezen waarbij we zicht hebben op 1 of meerdere posters. Hierbij zullen wij letten op; of het de aandacht trekt en welke mensen informatie meenemen. Maar ook om in te kunnen grijpen wanneer de poster wordt weggehaald of schade oploopt.
Looptijd
Start: 9 Oktober 2018, begin van de dag
Einde: 12 Oktober 2018, einde van de dag
Doelgroep
Mensen die aanwezig zijn in Schiebroek, in de omgeving van het winkelcentrum.
Locatie
Benodigdheden
- Papier 15x afgedrukt
- Insteekhoezen
- Plakband
- Iets te lezen/ mobiel
- Email adres
- # op social media
- Een account voor de knuffel op instagram
Het uitvoeren van de probe
Voorafgaande aan de probe hebben we een beeldanalyse gemaakt van verschillende vermist posters.
Op basis hiervan en het verhaal dat ontwikkeld was tijdens de brainstorm heeft Sarah de vermist poster ontworpen in dezelfde stijl. Selina heeft diverse foto’s gemaakt voor de poster, van ons karakter Peppie.
Vervolgens zijn we naar Schiebroek gegaan om de posters op te hangen, hiervoor hebben we de posters opgehangen op vooraf bepaalde locaties. Deze locaties zijn gekozen op basis van observaties die we eerder hebben gedaan, hierbij was het voornamelijk belangrijk dat er veel mensen langslopen of actief zijn.
Tijdens het ophangen van de posters bleek dat er een kleine aanpassing gemaakt moest worden aan de mapjes zodat het papier er niet uit kon vallen.
Zodra alle posters opgehangen waren hebben we wederom door de wijk gelopen en zijn we op een afstand gaan observeren wat mensen doen met de posters.
Hierbij zagen we dat een aantal mensen er voorbij liep, maar dat moeders en kinderen even bleven hangen. Er was zelfs op 1 locatie al een briefje meegenomen.
Daarnaast was het opvallend dat wanneer 1 van ons de poster aan het lezen was, andere mensen er sneller naartoe kwamen om mee te lezen. Een opvallende reactie was dat mensen reageren met dingen als ‘Ach wat sneu’ en daarna pas doorhebben dat het een andere boodschap heeft.
Omdat het voor deze probe belangrijk is om niet te snel de posters weg te halen hebben we deze gedurende de week laten hangen.
Op vrijdag zijn we teruggekomen en langs alle locaties gelopen. Een groot deel van de posters was helaas verdwenen. Maar de posters die er nog hingen waren zeer interessant. Zo was 1 poster nog compleet intact, 1 miste 1 briefje en een poster bij een bushalte was verplaatst maar miste meerdere briefjes.
Offline heeft de probe dus getoond dat het een gewaagder concept vraagt om de aandacht van mensen vast te houden. En de stap naar online is door niemand gemaakt.